Helsinki Központi Könyvtár

A tudásszerzés alapvető kérdés az Idő-Ember-Tér összefüggésben, hiszen részei vagyunk egy folyamatnak, egy időtlen láncolatnak, amelyben a tudás összetartó erő. Úgy tűnik, hogy a globalizáció, a mobilizáció és az elektronika korában bármilyen információ, bárhol elérhető lesz – elvileg. De, mit hoz még a jövő – a gyakorlatban? Mi a könyvtár időszerűsége? Mi a különbség a helytől függetlenül és a helyben megszerezhető tudás között? Milyen többletet adhat a jövő könyvtára?

A TUDÁS az Idő-Ember-Tér összefüggésben

  1. 1. Az ember a múlt, a jelen és a jövő végtelen struktúráiban él. Az idő a múltból a jövőbe folyik a jelenponton keresztül. A jelenben az ember magában hordozza a múltat és a jövőt. A múlt a jelenben és az emberben transzformálódik jövővé. Jelen tudásunk ezért egy transzformációs lehetőség, és a tudás tetté változtatása alakítja a jövőt. Minél többet tudunk a múltról, és így a jelenről, annál biztosabban alakíthatjuk a jövőt.
  2. 2. Archimédesz felismerése: „Adj nekem egy szilárd pontot, és egy emelővel az egész világot kifordítom a sarkából.” Rámutatott, hogy minden állandó mozgásban, változásban van, nincs fix pont. Nem gondolhatta, hogy elegendő tudás híján, lesz néhány próbálkozás (korlátlan gazdasági növekedés, világmegváltó eszmék, stb.).
  3. 3. Napjainkban alapvető ügyeket kell újragondolnunk. Az életmód és annak városi kerete megújulásra szorul. A városi életmód megújítása abba a globális paradigma körbe sorolható, mint az ember okozta klímaváltozásra keresett válasz, a természet- és a környezetvédelem ügye, a világörökséggé nyilvánítás, a passzív ház és ökováros koncepciók, a fogyasztói társadalommal szemben a helyi gazdaság és piac felélesztése, a közvetlen részvétel igénye a közösségi ügyekben, s sorolhatnánk. A fenntarthatóság eszméjétől áthatva, a közös nevező az a felismerés, hogy korunk életvitele olyan gazdasági-társadalmi-kulturális körben mozog, amely feléli a természeti és az épített környezet – a globális örökség – erőforrásait. Feléli, mert visszapótlás nélkül fogyasztja. Konklúzió: a világot nem kiforgatni, hanem megismerni kell.
  4. 4. Korunk felismerése: a fenntartható fejlődés. A kifejezés meghatározása jól ismert és gyakran idézett: „A fenntartható fejlődés olyan fejlődés, amely kielégíti a jelen generáció szükségleteit anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő generáció esélyeit arra, hogy ők is kielégíthessék szükségleteiket.” Mindehhez tudás, végtelen tudás szükséges.
  5. 5. A tudás időtlen, mert mindig szükség van rá. A tudás időszerű, mert minden pillanatban szükségünk van rá. Az időtlen mindig időszerű.

A HELY az Idő-Ember-Tér összefüggésben

  1. 1. Annak ellenére, hogy a világ állandó mozgásban, változásban van, mégis, szükségünk van biztonságra. A tudás biztonságára.
  2. 2. És, kell egy biztos hely! Egy hely, ahol a tudás elérhető és megosztható.
  3. 3. Mit mondana ma Archimédesz? „Adj egy megfelelő helyet, ahol a világ megismerhető.” Nos, ez a hely: a Tudás helye, a Könyvtár.

Tegyük fel a kérdést újra: mi a könyvtár időtlen időszerűsége? Milyen többletet nyújthat?

  • · A tudás megszerzésének egyedülálló élményét egy olyan közegben (médium), ahol az emberiség felhalmozott tudása vesz körül.
  • · Az „ép testben ép lélek” élményét. Ahhoz, hogy valaki jól érezze magát a könyvtárban, nemcsak az információhoz jutásnak kell tökéletes minőségűnek lennie, hanem emberi minőségének az igényeit is ki kell elégíteni. Az ember akkor tudja befogadni a tudást adekvát minőségben, ha nemcsak szellemileg, de lelkileg és fizikailag is kiváló állapotban van. A tudásszerzés legyen teljes élmény: testi-fizikai és szellemi-lelki edzés.
  • · A közösen formált tudás élményét épületen belül: együtt mindenki többet ér el, mint egyedül. A tudás megszerzése és megosztása legyen élmény, szórakozás.
  • · A közélet élményét a tudás megosztásával épületen kívül, a találkozások és beszélgetések helyén. A gondolatok „piacán”: az Agorán. Ez a hely a Makasiini Park. Ez a városi tér a közvetlen vagy részvételi demokrácia színtere. A tér túloldalán van a Parlament, a demokrácia hivatalos intézménye, a viták és a törvényhozás helyszíne.

A tágabb TÉR teljessé válik a könyvtárral: a részvételi és képviseleti demokrácia intézményei, a közélet és a művészetek színterei, a könyvtár épülete pedig a tudás végtelen terével.

Projekt adatok

  • Név

    • Helsinki Központi Könyvtár
  • Projekt kezdete

    • 2012
  • Helyszín

    • Helsinki, Finnország
  • Funkció

    • Pályázat
Vissza a tetejére